“Rivais: Trio protagonista esbanja sensualidade e tensão em novo filme de Luca Guadagnino”
The protagonist trio exudes sensuality and tension in Luca Guadagnino's new film; without needing to, Zendaya reaffirms her stage maturity and gives a lesson in silent acting
Photo: MGM Studios / Disclosure / Estadão
Rivais é um filme sobre tenistas que tem muito pouco a ver com tênis. Aliás, uma das personagens até diz que uma partida de tênis quase não tem o esporte, e sim relacionamento entre os adversários. E é sobre isso o novo longa do cineasta Luca Guadagnino, com Zendaya, Josh O’Connor e Mike Faist.
Although it's no revolution, the film that opens on Thursday 25th has the ability to make a sometimes monotonous sport exciting. And Guadagnino applies his own vision by using the well-worn love triangle formula to freshen up the format with a script by Justin Kuritzkes.
Desde o início é evidente que será por meio dos olhos, e não das mãos, a maneira de contar a trama da tenista prodígio Tashi (Zendaya), que vê a carreira desmoronar após uma lesão. Ela é casada e treinadora de Art (Mike Faist) — campeão em má fase — que era melhor amigo de Patrick (Josh O’Connor) — jogador fracassado que implora a ajuda da jovem.
This dynamic is a racket of tension. Rivals plunges the viewer into the tennis court, where the former friends overflow with electricity in interspersed matches. The narrative is non-linear, full of flashbacks that contextualize and add to the story.
Another fundamental contribution is the soundtrack. Often generating dissonant sensations, the music plays its own role in making the audience uncomfortable. Almost like at the beginning of Anatomy of a Fall, where the rap seems - and is - deliberately out of place. In Rivals, the sound design, which is sometimes disconnected from the scene, helps to create an atmosphere of rupture.
Muscular bodies in favor of the narrative
The highlight is a daring move by the director, who throws the viewers from side to side at the mercy of the characters, in a sequence that condenses all the vertigo, anxiety, restlessness and expectation that made up the movie. The construction of the scene could be a failure, but the execution is extraordinary, in a clever use of visual effects to create immersion.
Although none of the performances are exceptional, all three channel the emotions and dilemmas of their characters well, which come through in their bulging muscles and sweaty bodies. Zendaya, in particular, has already shown versatility in very different roles and now offers a quieter performance.
That doesn't mean it's less impactful, on the contrary: it expresses mixtures of hatred, resentment, discomfort and resignation more powerfully than if it opted for exuberance. She's also a bit like that in Dune 2, released earlier this year. In short: a star in her prime at the age of 27.
Os parceiros também brilham. O’Connor foi no passado o príncipe Charles em The Crown e aqui oferece um ardil que só o rancor, o desamparo — e a saudade — são capazes de provocar como combustível para motivação. Do outro lado, Faist transmite ao mesmo tempo o ímpeto e a indecisão, o cansaço e o tédio, esperados de um atleta no limite.
Intimacy and good taste
A exemplo de Me Chame Pelo Seu Nome, Guadagnino imprime a sensualidade como tônica, inclusive em doses sexuais. Para isso, a figura de “coordenador de intimidade” foi levada ao set, mas não para apimentar as coisas. A ideia era deixar os atores à vontade para fazer as cenas, o que os três expressaram em entrevistas ser uma boa ideia.
“Foi fantástico e muito útil, pois era importante que nos sentíssemos seguros. Conversei com meus colegas para que pudéssemos encontrar uma maneira de nos sentirmos à vontade”, disse Zendaya à revista The Hollywood Reporter Roma. O resultado extravasa a tela pelo bom gosto das sequências mais quentes.
It's interesting to note the number of interactions between the actors and phallic objects, which serves as a contrast to Zendaya's powerful character. Although the second trailer misleads by overvaluing her as a man-eater - the song Maneater, by Nelly Furtado, is crucial to the marketing piece - it is in fact she who defines the trio's dynamic.
Um diálogo ficará marcado em você: “Eu te amo”, “Eu sei.”
Competição e decepções afastam amigos de infância em ‘Rivais’
Photo: Niko Tavernise/MGM Studios/Divulgação / Estadão
Director Luca Guadagnino manages to turn tennis into a sport of explosions with a plot full of conflicts
Photo: Warner Bros./Divulgação / Estadão
The protagonist trio exudes sensuality and tension in Luca Guadagnino's new film; without needing to, Zendaya reaffirms her stage maturity and gives a lesson in silent acting
Photo: MGM Studios / Disclosure / Estadão in Portuguese
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